Home >> Ervaringsgericht onderwijs >> Kapel Avezaath Buren
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL REHOBOTH

Plataanstraat 12
4051 GS, OCHTEN
Telefoon: 0344-641373
meer info >>
17.6Km

OBS DE VLIEGER

Voltastraat 2
2871 ZN, SCHOONHOVEN
Telefoon: 0182-380978
meer info >>
32.7Km

DE MARLIJN

Van Spaenweg 11
6862 XH, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3334423
meer info >>
37.2Km

DE MARIENBORN

Marienbergweg 28
6862 ZM, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3335274
meer info >>
37.4Km

INTEGRAAL KIND CENTRUM DE REGENBOOG

Bloemenstraat 2
6681 NN, BEMMEL
Telefoon: 0481-461242
meer info >>
39.4Km

IKC HET DRIELUIK - DE VLINDERTUIN

Ot en Sienpad 3
6852 EG, HUISSEN
Telefoon: 026-3253196
meer info >>
41.9Km

HUGO DE GROOT SCHOOL

Thorbeckestraat 21
6828 TT, ARNHEM
Telefoon: 026-4431926
meer info >>
42.3Km


Ervaringsgericht onderwijs informatie

Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) richt zich op het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen. Kinderen die met veel plezier naar school gaan en vaak betrokken werken, maken een goede ontwikkeling door.

Uitgangspunten

ErvaringsGericht Onderwijs is meer dan een onderwijstheorie. Waar sommige scholen vooral uitgaan van vooraf vastgestelde onderwijsprogramma's of van producten (testgegevens, zoals de Cito-toets), richt het E.G.O. zich op het proces dat zich afspeelt in kinderen, in de groep. Natuurlijk gaat het om het "resultaat". Maar zich goed ontwikkelende kinderen merken tijdens de activiteit zelf al dat ze met zinvolle dingen bezig zijn.

Betrokkenheidsverhogende factoren
Door de gehele basisschool wordt met aandacht voor 5 betrokkenheidsverhogende factoren gewerkt:

  • Sfeer en relatie (Het is van belang dat kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen)
  • Aanpassing aan het niveau (Kinderen moeten de uitdaging voor activiteiten voelen.)
  • Werkelijkheidsnabijheid (Activiteiten die raken aan de leef- en beleefwereld van de kinderen worden als zinvol ervaren.)
  • Activiteit (Kinderen kunnen niet lang luisteren. Er moet van alles te doen zijn. Rust en activiteit hoeven elkaar niet in de weg te staan!)
  • Vrij initiatief (Het gaat erom dat kinderen hun ontwikkelingspotentieel aanspreken. Daarvoor moeten ze eigen keuzemogelijkheden krijgen.)

Welbevinden en betrokkeneheid

Het E.G.O. richt zich op de "ervaringsstroom" van mensen. Dat betekent op het totaal van mogelijkheden. Er wordt rekening gehouden met alle relevante factoren die leerkrachten in kaart kunnen brengen: karakter, ontwikkeling, thuissituatie, relaties, leervermogen etc. Leerkrachten binnen het E.G.O. zijn, met andere woorden, gericht op wat er zich in de ander afspeelt.

Dat is zichtbaar in Welbevinden ('hoe maakt iemand het') en Betrokkenheid ('hoe doet iemand het'). Een schoolteam traint zich regelmatig in het kijken vanuit die factoren. Ze moeten aan kinderen kunnen zien en horen of er sprake is van echte ontwikkeling. We hebben allemaal veel dingen geleerd, die we ons niet meer (precies) kunnen herinneren. Maar dat wat met echte betrokkenheid wordt geleerd, wordt niet vergeten. Dat zijn fundamentele ervaringen.